T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / BAĞCILAR - ŞEHİT RAMAZAN SARIKAYA ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ

Dilimizin Zenginlikleri Projesi

DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ

“Sözlük Özgürlüktür”

“Bir dildeki sözlerin bütünü; söz hazinesi, söz dağarcığı, sözcük hazinesi, kelime hazinesi, kelime kadrosu, vokabüler” olarak tanımlanan söz varlığı, bireyler arası iletişim için çok önemlidir. Söz varlığı, aynı zamanda bireyin öğrenme yaşantısı boyunca depoladığı birikimi ifade etmektedir. Söz varlığının önemi sadece bununla sınırlı kalmayıp bireyin anlama ve anlatma becerisini de etkilemektedir.

Sözcük ile kavram arasında yakın bir ilişki mevcuttur. Sözcük söylendiğinde onu karşılayan kavram akla gelir. Bunun gerçekleşebilmesi için de bireyin o sözcüğün anlamına hâkim olması ve sözcükle ilgili kavramı gözünün önüne getirebilmesi, zihninde canlandırabilmesi gerekir.

Sözcük ve kavram zenginliği aynı zamanda düşünce zenginliğine işaret eder. İnsanın sözcük ve kavram yönünden zengin bir birikime sahip olması, düşüncede de zengin olmasını sağlar. Öğrencilerimiz için söz varlığını en verimli şekilde artırmayı ve kullanmayı sağlayacak ortam ise okullardır.

Dilimizin Zenginlikleri Projesi; okullarda yapılacak söz varlığını zenginleştirme çalışmaları ile öğrencilerin dilimizin zenginliklerini tanımasını, kültür taşıyıcısı olan sözcüklerimizle buluşmasını, buna bağlı olarak da dili iyi kullanmasını ve düşünce dünyasını geliştirmesini amaçlamaktadır.

Bu sayede öğrencilerimiz dilimizin seçkin ve özgün eserlerini tanıyacak, eserlerimizde geçen sözcüklerin derinliklerini (çeşitli anlamlarını) öğrenecek; milletimizin kültürünü, birikimini, düşünce dünyasını ve hayat tarzını söz varlığımızın içinde yeniden keşfedecektir. 

Dilimizin zenginlikleri projesi kapsamında,

Şehit Ramazan Sarıkaya Anadolu İmam Hatip Lisesi öğrencileri 9., 10., 11. ve 12. sınıf düzeylerinden olmak üzere Türk dilinin en kıymetli eserlerinden olan Mehmet Akif Ersoy'un "Safahat" adlı eserini, Kâşgarlı Mahmud'un "Dîvânu Lugâti't-Türk" adlı eserini ve Şemseddin Sâmi'nin "Kamûs-ı Türkî" adlı eserini incelediler. İncelemeler sonucunda okulda bu projeye özel bir pano hazırladılar.

Öğretmenlerimiz "Safahat Sözlüğü"nü öğrencilerle paylaştı.

Bu projeyle birlikte öğrencilerin söz varlıklarını zenginleştirmeye katkıda bulunuldu. Türk dilinin zenginliklerini bir kez daha tanıma fırsatı bulan öğrenciler, kültürün taşıyıcısı olan sözlüklerimizle buluştu ve dili daha iyi kullanma konusunda farkındalıkları arttı.

17-12-2023

17-12-202317-12-2023

 

 Ek olarak proje kapsamında; "Bilen Oturur" isimli uygulama gerçekleştirildi.

• Bu oyun yeni öğrenilen kelimelerin kavratılmasında etkin olarak kullanılabilir. Öğretmen, yeni öğrenilen kelimeleri ve bu kelimelerin eş anlamlılarını tahtaya yazmalıdır.  Sınıftaki bütün öğrencileri ayağa kaldırmalı ve tahtadaki kelimelerin eş anlamlısını sırayla öğrencilere sormalıdır. Doğru yanıtı veren ayaktaki öğrenci yerine oturur. Tahtadaki bütün kelimelerin eş anlamlıları bulunana kadar etkinlik devam eder. 

17-12-202317-12-202317-12-2023

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 17.12.2023 - Güncelleme: 17.12.2023 22:31 - Görüntülenme: 206
  Beğen | 1  kişi beğendi